De debiteurenadministratie optimaliseren
Het is begrijpelijk dat de focus van veel bedrijven niet op de debiteurenadministratie ligt. Het gaat er immers om dat er kwalitatief zo goed mogelijke producten worden geleverd of dat de dienstverlening optimaal is. Daar ligt het hart van het personeel van het bedrijf. Maar het is wel belangrijk dat voor de producten en diensten naar behoren wordt betaald. Dat kan niet zonder een goede debiteurenadministratie. Want hoe goed de relatie met de klanten ook is, er zijn altijd wel een paar, die de facturen niet of niet op tijd betalen. Deze facturen mogen niet blijven liggen.
Uitbesteden
Er zijn in principe twee manieren om de debiteurenadministratie op niveau te krijgen. De eerste en meest rigoureuze manier is, dat het volledige debiteurenbeheer wordt uitbesteed aan een bedrijf als CBMK. Als bedrijf blijf je dan de eigenaar van het debiteurenbeheer, maar de praktische uitvoering wordt in handen gegeven van specialisten. Dat betekent dat de debiteurenadministratie altijd op orde is. Klanten die hun facturen niet op tijd betalen worden meteen op een juridisch correcte wijze benaderd, zodat het bedrag aan onbetaalde facturen niet uit de hand loopt.
Advies
Het kan een grote stap voor een bedrijf zijn om de debiteurenadministratie geheel uit handen te geven. Sommige bedrijven vinden uitbesteden te kostbaar en anderen hebben er bezwaar tegen dat andere bedrijven volledig inzicht in hun financiële reilen en zeilen hebben. CBMK kan echter ook door middel van advies helpen om de financiële afdeling een kwaliteitsimpuls te geven. Er wordt dan gekeken naar de procedures binnen de debiteurenadministratie, de afspraken die met klanten worden gemaakt, en naar de termijn waarop wordt gereageerd bij het uitblijven van betalingen. Van welke oplossing een bedrijf gebruik maakt is niet van belang. CBMK zorgt er altijd voor dat de stress door slecht betalende klanten verdwijnt.